Co to jest KPI?
Kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) są miarą w badaniach biznesowych, która pomaga właścicielowi lub dyrektorowi naczelnemu monitorować ich działalność. Każda dziedzina działalności ma swój własny KPI. W obszarze Marketingu czy obsługi klienta wskaźniki są następujące:
- Średni czas oczekiwania: jest to średni czas potrzebny pierwszej linii na odpowiedź na zapytanie.
- Średni czas rozwiązywania: czas potrzebny zespołowi na rozwiązanie problemu klienta.
- Średni czas rozwiązywania: czas potrzebny zespołowi na rozwiązanie problemu klienta.
- Ocena zadowolenia klienta: mierzy zadowolenie klientów w krótkim okresie czasu.
Frequently asked questions
Co oznacza KPI?
KPI, czyli kluczowy wskaźnik wydajności, to wartość, która pokazuje nam, jak skutecznie firma osiąga kluczowe cele biznesowe. Organizacje wykorzystują KPI do oceny sukcesu w osiąganiu celów. Dzięki śledzeniu tych danych wiedzą, czy ich działania są skuteczne, czy nie.
Jakie są przykłady KPI?
KPI zależą od tego, co Twoja firma chce monitorować. Przykładowo w dziale marketingu mogą to być: świadomość marki, zaangażowanie klientów, Marketing Qualified Leads (MQL) i Customer Acquisition Cost (CAC), w dziale sprzedaży będą to: miesięczny wzrost sprzedaży, średnia marża zysku, czy produkt wydajność. Z kolei w SaaS mogą to być: wskaźnik płynności, KPI Net Promoter Score (NPS) oraz KPI kosztu pozyskania klienta (CAC).
Kiedy stosować KPI?
Korzystamy z KPI, gdy chcemy śledzić postępy w osiąganiu określonego celu w czasie. Cele mogą się zmieniać, podobnie jak wyniki i postęp w ich realizacji. Niezwykle ważne jest, aby je śledzić i określać, czy są satysfakcjonujące, czy nie.